Kunsthåndverk 2010 – Et utvalg

Oval, Sidsel Hanum

I samarbeid med Nasjonalmuseet for Kunst og Design arrangerer Gjøvik Kunstforening utstillingen Norsk Kunsthåndverk 2010 – Et Utvalg.

Vandreutstillingen består av utvalgte verk fra den juryerte årsutstillingen «Kunsthåndverk 2010», som ble vist på Nasjonalmuseet høsten 2010. Den viser 26 verk, av 21 forskjellige kunstnere, innenfor materialgruppene keramikk, glass, tekstil og metall.

«Kunsthåndverk 2010 – et utvalg» reflekterer noe av mangfoldet som eksisterer i samtidens kunsthåndverk. De medvirkende kunstnerne er fra 25 til 62 år, og viser arbeider med et stort spenn i form og innhold. Arbeidene befatter seg med dagsaktuelle så vel som historiske referanser, gjerne ved gjenbruk av materialer, satt inn i en fortellende kontekst.

Blant de 21 utstilte kunstnerne er også fjorårets vinner av Kunsthåndverkprisen 2010, Sidsel Hanum, med sin Oval nr. 5. Hanum betraktes som en av landets mest betydningsfulle kunstnere innenfor keramikk, ofte med et minimalistisk uttrykk. Hennes Oval nr. 5 var et av tre arbeider som ble vist på utstillingen i Oslo, og her demonstrerer Sidsel Hanum sin beherskelse av det skjøre porselensmaterialet.

Et spennende aspekt ved juryerte utstillinger er hva som oppstår i «møtet» mellom de ulike kunstobjektene; uventede likhetspunkter og tilsynelatende uforenlige kontraster skaper og formidler nye spørsmål. I utvalget som presenteres, møter blant annet et forenklet modernistisk formspråk det mer fortellende og detaljrike. Felles er en grunnfestet holdning til materialet som utgangspunkt for form-givningen.

Utstillingen er åpen i onsdag – søndag kl. 12.00 – 16.00 i perioden 9. juni – 31. juli. Det er to guidete omvisninger alle dager kl. 13.oo og 15.00.

Sorry, the comment form is closed at this time.