Edvard Munch – «Fotografiske selvportretter og skjebnefotografier»

Norske Kunstforeninger presenterer i samarbeid med Robert Meyer og Munch-museet utstilling Edvard Munch – «Fotografiske selvportretter og skjebnefotografier»

Åpning: 8. mars kl. 12.00

Tidsrom: 8. mars – 30. mars 2014

Åpent: Tirsdag – Fredag kl. 10.00–15.00 og Lørdag – Søndag kl. 12.00–16.00

Sted: Kauffeldtgården, Gjøvik

I 2013 var det 150 år siden Edvard Munch ble født. I forbindelse med jubileet, produserte Norske Kunstforeninger en utstilling med 20 reproduksjoner av Munchs fotografier. Utstillingen skal vandre i 15 kunstforeninger fra 2013 t.o.m. 2015.

Fotografiene har blitt produsert i samarbeid med Robert Meyer og Munch-museet.

Utgangspunktet for utstillingen, er Edvard Munchs omlag 200 fotografier, arbeider som i begrenset grad har blitt belyst og da kun for spesielt interesserte. Munch fotograferte i to perioder av sitt liv, den første var fra 1902–1910 og den siste var fra 1926–1932.

Selv i dag, 172 år etter at fotografiet ble oppfunnet, finnes det holdninger som går på at fotografi kun er dokumentasjon og ikke et eget kunstnerisk medium. Ut fra Edvard Munchs fotografiske arbeider, kan man si at han i likhet med sine malerier, var opptatt av det metafysiske i bildet og i hva mediet kunne frembringe. Bildene stiller en hel rekke eksistensielle spørsmål.

I forbindelse med utstillingen får 4 femteklasser på hvert utstillingssted tilbud om workshop/omvisning med Robert Meyer. Elevene skal selv lage fotografiske selvportretter i etterkant av workshopen. Et utvalg av disse bildene skal ende opp i boken «Munch sett gjennom barns øyne» som utkommer i 2015.

Robert Meyer var landets først professor i fotografi i 1990, ved Kunsthøgskolen i Bergen. Etter studier hos Christer Strömholm i Stockholm, jobbet han i flere år som fotograf i inn- og utland. I 2010 presenterte han noen av bildene sine av Norske og internasjonale artister «Icons of the 60s» ved åpningen av Rockheim. Han har i tillegg til en rekke egne utstillinger, vært kurator i forbindelse med andre fotografers arbeider og  utstillinger. Han var i flere år kunstanmelder for aftenposten. Som forelegger og redaktør utga han også en rekke bøker om fotografi, samt tidsskriftet Norsk Fotohistorisk Journal. Robert Meyer har også tidligere vært Munch-stipendiat. Han unike samling med 10 000 historiske fotografier (The Robert Meyer Collection) ble overdratt til Nasjonalmuseet for Kunst, arkitektur og design i 2004. Dette er landets største fotohistoriske kunstsamling.

Tags: , , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.